cookiesbyme

Direktlänk till inlägg 26 juli 2011

Muffins med marängsmet ;D

Av Lisa - 26 juli 2011 19:35

Igår vart jag så rastlös så jag bakade muffins ;P

Men vi hade ingen Philadelphiaost och affären var stäng så då blev marängsmet på toppen som är SÅÅ god! Till topping vart det rostad kokos.

  

Vanliga receptet på muffins :


2 ägg

2 1/2 dl socker

4 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

100 g smör

1 dl vatten


Gör så här :

Smält smör i en kastrull.

Vispa ägg och socker i en bunke med en elvisp tills det blir pösigt.

Blanda sedan försiktigt ner mjöl , bakpulver och vaniljsocker i bunken.

Häll i vattnet i kastrullen och rör om lite. Häll tillslut ner smörblandningen i bunken och rör om med en slev tills du fått en jämn smet.

Dela upp smeten i muffinsformar ( OBS! Häll endast smet till hälften av formarna ) , ställ formarna med smeten på en plåt eller en muffinsplåt.

Släng in i ugnen på 200 grader i 10 min.

Låt svalna och spritsa / bre sedan på

marängsmeten :


3 äggvitor

1 dl socker


Häll ÄGGVITORNA i en torr och fettfri skål. Vispa äggvitorna med en elvisp tills äggvitorna blir till skum. Tillsätt då lite av socker i taget och vispa på hög hastighet tills det blivit fast och hårt smet ( vänd skålen upp och ner , rinner inte smeten så är den klar )

 


Strö sedan på lite Stekt kokos :

Ta en torr och fettfri stekpanna.

Vänta tills stektpannan är riktigt varm. Häll kokosen i stekpannan , vänta lite så att kokosen får en gyllenbrun ytan. Rör om och vänd kokosen så att den blir brun på andra sidan.

  

Servera och ät! :)


    

Ursäkta för den dåliga beskrivningen! Hoppas ni fattar!

 
 
emelie

emelie

5 augusti 2011 17:24

sv; nja men tack!! :D
haha ja!

http://emeliefrestadius.blogg.se

Lisa

9 augusti 2011 21:03

Joo! :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 16 juli 2012 12:40

Ändrat massa stuff så följ mig här istället cookiesbymee.blogg.se ...

Av Lisa - 12 oktober 2011 18:12

Nu har jag ju börjar bakblogga för GIRL:IT! Bloggar 1 gång i veckan. Här har ni länken !: http://www.girlit.se/category/blogg:it ...

Av Lisa - 14 september 2011 21:52


HejHopp! Nu är det såhär att jag ska börja bakblogga hos GIRL:IT. Därför kommer det inte bli någon uppdatering till dess ( kanske till helgen ). Men sen så blir det inget mer här ( kanske ibland ) på den här bloggen :( Men då är det bara att titta ...

Av Lisa - 11 september 2011 18:03

I helgen vart det frallor o kanelbullar. Fick ju ett exemplar på GIRL:ITs bakbok BAKE:IT så jag tänkte göra ett recept från den så det fick blir frallor.     Frallor   9 dl mjölk 150 g smör 2 ägg 2,5 dl florsocker 25-26 dl vetemjöl...

Av Lisa - 6 september 2011 06:58

Har fått varit med och skrivit lite baktips på GIRL:ITs hemsida i samband med deras bakbok BAKE:IT som dom ger ut till sina medlemar :)   Tips 1 : http://www.girlit.se/aktuellt/lisas-baktips Tips 2 : http://www.girlit.se/aktuellt/lar-dig-gora-l...

Presentation


Lisa var namnet! Jag fyller 14 den 19 September och bara älskar att baka , spela handboll och fotboll. På bloggen skriver jag när jag har bakat eller något annat liknande. Jag tycker mest om att andvända egna recept. Om ni undrar något så är det bara att

Kontakta mig

cookiesbyme@hotmail.com

               

Fråga mig!

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards