cookiesbyme

Alla inlägg den 3 maj 2011

Av Lisa - 3 maj 2011 18:15

Hittade det här receptet för typ 1 år sedan och har inte gjort det på ett halvår så det var på tiden! Den här gången andvände jag inte lax utan kyckling ( jättegott ). Man ska ju ha rostat sjögräs till men det tycker jag är äckligt så jag valde att ta bort det!

 


Orginal receptet :

2 dl rundkornigt ris ( ex. grötris el. Sushiris )

2 tsk salt

2 1/2 dl vatten

1 ark nori (Rostat sjögräs , finns att tillgå i den Asiatiska hörnan i din matvarubutik )

2 st laxfileer

salt

peppar


Det jag körde på :

2 dl grötris

2 tsk salt

2 1/2 dl vatten

kyckling ( brukar annars andvända lax )

salt

peppar


Gör så här:

1.Ha i riset , vattnet och saltet i en gryta och låt koka upp under omrörning. Sänk sedan värmen och låt försiktigt sjuda i 30-40 min under lock. Rör inte om under denna halvtimme eftersom ångan är väldigt viktigt för risets konsistans , annars får du ett lätt ett väldigt hårt ris som inte klibbar särskilt bra. Du kan självklart andvända riskokare , det ger oftast ett ännu bättre resultat.

2.Under tiden riset kokar så stek på kycklingen och krydda med salt och peppar skär sedan kycklingen i små bitar. Om du andvänder lax så steker du dom så att dom blir välstekta och lätt faller ihop.

3. Ha en bit plastfolie i handen och fyll näven med ris.

 

Forma en liten grop i mitten av riset.

  

Fyll sedan gropen med kyckling / lax till den mängd du vill ha.

  

Stäng sedan risbollen med lite ris så att ''innehållet'' inte syns.

  

Stäng platsfolien tätt runt bollen..

  

.. forma den till en fyrkant.

  

Upprepa dessa steg tills du andvänt allt ris! :)





Presentation


Lisa var namnet! Jag fyller 14 den 19 September och bara älskar att baka , spela handboll och fotboll. På bloggen skriver jag när jag har bakat eller något annat liknande. Jag tycker mest om att andvända egna recept. Om ni undrar något så är det bara att

Kontakta mig

cookiesbyme@hotmail.com

               

Fråga mig!

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards